Reiser

England 2024

Vi hadde snakket lenge om å reise til England på vintur! For første gang valgte vi å planlegge turen selv, uten å benytte oss av profesjonelle reiseselskaper eller lokale guider. Vi begynte med å velge ut noen vingårder som vi kunne tenke oss å besøke før vi bestemte oss for hvor vi skulle bo. Planleggingen bestod blant annet av å lese oss opp på områder og vingårder, og i en podcast der Liora Levi fortalte om sitt besøk for noen år siden fikk vi tips om å overnatte på The Bull i Ditchling.

Nå, etter at reisen er gjennomført kan vi oppsummere med at denne turen hadde et mer behagelig tempo enn noen av de turene vi har vært på tidligere. Nå styrte vi mer dagen, aktivitetene og måltidene selv, uten en guide, sjåfør eller restaurantbord som ventet.

Onsdag 18. September – Dag 1

Det ble en tidlig start med fly klokka 8 fra Sola, via Bergen til Gatwick, London, og fra Gatwick går det tog direkte sørover mot vinland. Vi tok toget til Hassocks som ligger litt over 2 km fra Ditchling, og i Hassocks hadde vi bestilt sykler som vi skulle benytte de to første dagene.
Mens vi ventet på Tore som kom med et annet fly spiste vi lunch på Adastra Deli, en liten cafe i nærheten av stasjonen, og da Tore ankom tok Ivar en taxi til hotellet med bagasjen før vi satte oss på syklene til The Bull Ditchling der vi skulle overnatte de to første nettene.

Etter at vi hadde sjekket inn og funnet oss til rette bar det avgårde til vårt første vingårdsbesøk hos Black Dog Hill langs de smale veiene på den Engelske landsbygda. Referat fra dette besøket kan du lese her.

Etter det fantastiske besøket hos Anja, Jim og Connor satte vi oss opp på syklene igjen. Vi fikk tips om en sti som gikk gjennom skogen i stedet for å sykle langs veien tilbake til hotellet, og nå fikk vi satt offroadsyklene litt på prøve. Karl Petter satte avgårde i fin flyt nedover bakkene. Heldigvis hadde det vært tørt en stund, så turen gikk uten større problemer.

Ditchling er en liten landsby der The Bull er den største pub’en. De omtaler seg som gastropub, noe menyen gjenspeiler. Vi hadde bestilt bord og nøt en bedre middag denne første kvelden.

Torsdag 19. september – Dag 2

Etter en tidlig frokost hadde vi god tid til å se oss litt rundt i landsbyen. På parkeringsplassen rett utenfor The Bull hadde det kommet torghandlere som solgte lokale varer som frukt, oster og marmelade, noe som vi selvsagt måtte benytte oss av. Etterpå spaserte vi litt i gater og bakgater der vi fikk et godt inntrykk av den sjarmerende landsbyen med mange flotte gamle bygninger.

Tilbake på syklene tok det oss kun 15 minutter å sykle til Ridgeview der vi hadde dagens første vingårdsbesøk. Referatet fra dette vingårdsbesøket leser du her.
Ridgeview har bygget et imponerende anlegg for vinturisme, og vi hadde på forhånd bestilt bord på gårdens egne restaurant «The Rows & Vine» som ligger bak besøkssenteret og rett ved vinmarken. Her serverer de småretter som er perfekt for deling, og vi bestilte 2 av hver av 5 retter som vi delte, i tillegg til et fat med ost og spekemat. Maten var like god som stemningen rundt bordet, og vinene som vi bestilte løftet den enda et hakk 🙂

Etter lunch bar det videre på sykkel til dagens andre vingårdsbesøk hos Artelium. Les referatet her.
Det gikk for så vidt greit å sykle langs veiene her, men på vei tilbake til hotellet bestemte vi oss for å sykle litt mer offroad. Vi syklet langs gamle grusveier, over en bekk og på smale stier før vi bestemte oss for å ta med syklene inn i skogen. Her syklet vi på en smal sti under trærne og endte opp på en stor gressplen i en liten park midt i Ditchling – ikke så langt fra hotellet. Det var en behagelig og litt eksotisk sykkeltur for 5 nordmenn i 50-årene 🙂

Vi hadde avtalt å levere tilbake syklene denne ettermiddagen, så etter å ha satt fra oss sekkene på hotellet tok vi en siste sykkeltur til Hassocks. Vi spaserte tilbake til Ditchling, der vi slappet av litt før vi avsluttet kvelden med middag på The Bull.

Fredag 20. september – Dag 3

Frokost hadde vi avtalt klokken 8, og enkelte hadde seg en liten morgentur først. Dagens plan var å ta tog fra Hassocks til Rye ca halv elleve, så vi hadde en rolig start på dagen.
Vi byttet tog to ganger på strekningen. Toget gikk gjennom bølgende landskap med beitende sauer, langs kysten med flotte strender og forbi den flotte byen Hastings før vi endte reisen i Rye.

Her ruslet vi opp til det historiske hotellet The Lookout Rye som har utsikt ut mot kanalen som omgir byen. Etter innsjekk møttes vi på terrassen for en Aperol Spritz før vi ruslet videre til restauranten på hotellet The George In Rye for lunch. Gode og mette fortsatte vi med en sightseeing i byen der det er mye historie og flotte bygninger. Vi kunne brukt mye mer tid her, men vi hadde avtale om vingårdsbesøk hos Oxney Organic Estate denne dagen. Vi fant en taxi som kjørte oss til gården, og referat fra dette besøket kan du lese her.

Tilbake til Rye benyttet vi anledningen til å utforske byen litt mer før vi endte opp på resturant Marco’s for en nydelig middag.

Lørdag 21. september – Dag 4

Dagen startet med en liten runde i byen før frokost for noen av oss.

Det skulle vise seg å være vanskelig å finne en taxi med plass til 5 passasjerer, men vi var så heldige at sjåføren fra fredag kjente en med stor bil. Vi ble plukket opp utenfor hotellet og kjørte den times lange turen til Simpsons Wine Estate som ligger i Kent. Simpsons var en av gårdene vi veldig gjerne ville besøke, så selv om den ligger langt unna Rye prioriterte vi dette besøket. Vingårdsbesøket kan du lese om her.

Siden Simpsons ligger ganske nært Canterbury hadde vi planlagt å tilbringe resten av dagen her. En kort taxitur tok oss til sentrum der vi spiste på en liten Cafe – Burgate Coffee House, før vi fortsatte å se oss rundt i byen. Den største attraksjonen i byen er nok Canterbury Cathedral som var Englands første katedral, grunnlagt av St. Augustine i år 597. Katedralen er et mektig syn, og et pilgrimsted for mange kristne. Ivar og Karl Petter vandret rundt i og utenfor katedralen en god time mens de andre brukte tiden på å vandre i gatene.

Turen tilbake til Rye gikk med tog, og på vei til togstasjonen stoppet vi på en bar langs en kanal og delte en flaske med Chapel Down Rosé. Vi hadde egentlig bestilt bord på en fiskerestaurant i Rye, men siden tiden gikk så raskt i Canterbury rakk vi ikke denne bordbestillinger. I stedet for fant vi «The Hoof«en koselig gammel restaurant som spesialiserte seg på biff!

Søndag 22. september – Dag 5

Siste dag av turen startet rolig med frokost og en kopp kaffe på terrassen utenfor hotellet. Noen valgte å ta seg en liten tur rundt i byen før vi pakket og sjekket ut.

Vi hadde en siste avtale med en vinprodusent klokken 11 denne søndagen, og heldigvis var dette i gangavstand fra hotellet. Karl Petter hadde fått et tips om en liten og relativt nyoppstartet produsent da han besøkte Resturant Bravo i Pedersgata, Stavanger. Rakel, som driver Bravo sammen med Daniel hadde vært på en vinsmaking med Ben Walgate, og var imponert av vinene hans, så vi hadde avtalt et besøk på The Winery Rye. Les referatet her.

Etter en pizza hos The Winery hentet vi koffertene på hotellet før vi tok toget til Gatwick.

Vingårdstur til England kan anbefales på det varmeste! Det er mange gårder som satser på vinturisme, og det er godt tilrettelagt for besøkende med hyggelige og kunnskapsrike medarbeidere. De 6 vingårdene som vi besøkte var en god miks av store, litt kommersielle vingårder som Ridgeview og Simpsons, små familiedrevne gårder som Black Dog Hill og Oxney, samt de små og spesielle produsentene Artelium og Walgate. Alle besøk var særegne og fine!
Vi hadde også mange gode matopplevelser på turen! Det er sagt mye negativt om engelsk mat, med det ble i hvert fall gjort til skamme under de måltidene vi spiste.
En annen sak som må trekkes frem som veldig positivt er togsystemet! Det er flere forskjellige selskaper som opererer på disse engelske jernbanene, men vi benyttet en app på mobiltelefon som heter «Trainline» der vi både kjøpte billetter og kunne følge togene i sanntid.
Det som derimot ikke var bra er mobildata dekningen. Mange steder var det så dårlig signal at du ikke kunne benytte mobildata. Det er greit å vite om.

Til sist må vi nevne at den engelske landsbygda – og de små koselige byene er fantastisk sjarmerende! Det er av og til som å gå inn i en gammel britisk film. Og når vinene har så høy kvalitet i tillegg er det ingenting å tvile på! Reis på tur til England!

Norsk Sider!

Til sist et lite nikk til Norsk Sider!
Vi pleier å kjøpe med oss sider fra Norge som vi overrekker til dem som viser oss rundt på vingårdene og som holder smaking for oss. Denne gangen handlet vi på Taxfree for å gjøre transporten enklere. Vi kjøpte følgende sider som vi delte ut:
Edel Sider fra Åkre Gard
Edel Rosésider fra Åkre Gard
Hardanger Sider Dronning fra Hardanger Saft og Ciderfabrikk
Epli Solglimt Eplesider fra Epli Sideri / Hardangergutane

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *